Krachttraining voor kinderen en jongeren

19-01-2019

Krachttraining is voor veel volwassenen een vast begrip.
Denk aan de populariteit van de fitness-centra, cross-fit en bootcamp. In deze takken van sport komt het trainen van kracht aan de orde.
Maar is krachttraining überhaupt wel geschikt voor jongeren?

Is krachttraining schadelijk?

Tot een aantal jaren geleden werd gedacht dat krachttraining schadelijk is voor jongeren.
Het zou zorgen voor meer blessures en schade aan de groeischijven.
Blessures kunnen tijdens elke sport ontstaan, maar zover wij weten is er tijdens krachttraining geen grotere blessurekans dan bij andere type sporten. Veel blessures die ontstaan tijdens krachttraining lijken voort te komen uit een slechte techniek of een verkeerde verhouding van de belasting en belastbaarheid
Uit onderzoek blijkt geen relatie te bestaan tussen krachttraining en schade aan de groeischijven.
Daarnaast blijkt krachttraining bij te dragen aan een vermindering van de kans op sportblessures bij jongeren.

Pre-puberale en puberale fase 

Om meer informatie te geven over krachttraining bij jongeren is het belangrijk om hierbij de lichamelijke ontwikkeling mee te nemen.
Vandaar dat er in de literatuur onderscheid gemaakt wordt tussen de pre-puberale fase (voor de puberteit) en een puberale fase (tijdens de puberteit).
Grof gezegd vallen jongens onder de 14 jaar en meisjes onder de 12 jaar in de pre-puberale fase. 
Dit onderscheid is belangrijk omdat er in de puberteit veel verandert in de hormoonhuishouding en daarmee ook in de lichaamssamenstelling.

Voor elke fase geldt dat de training altijd onder deskundige begeleiding moet plaatsvinden.
Die deskundige begeleiding kan bestaan uit een fitness-instructeur met kennis van krachttraining bij jongeren, een (kinder/sport)fysiotherapeut of een andere deskundige. 

Algemene trainingsrichtlijnen

Bij kinderen is het belangrijk om gebruik te maken van op kinderen afgestemd trainingsmateriaal (licht, handzaam).
De keuze van weerstand (lichaamsgewicht; machines; losse gewichten) hangt af van de technische mogelijkheden en ervaring van het kind.  
Eerst de basistechnieken aanleren met eigen lichaamsgewicht als weerstand, daarna met losse gewichten.
Daarnaast is het aanbieden van gevarieerde oefeningen belangrijk om de motorische ontwikkeling te stimuleren.

Conclusie

Het is goed voor kinderen en jongeren om aan krachttraining te doen.
In de pubertijd word je sterker, maar neemt ook de spiermassa toe.
Krachtraining kan bijdragen aan een vermindering van de kans op (overbelastings)blessures bij jongeren.
Echter, wordt aangeraden om altijd onder deskundige begeleiding te sporten.
Dit zodat er goed gelet wordt op een juiste technische uitvoering van de oefeningen en een passende belasting.

 

Bron:www.fit.nl