Mag je sporten als je grieperig bent?

06-01-2017

We kennen het allemaal wel: een snotneus, schurende keel en een futloos lichaam: reden genoeg om de sportschool te verruilen voor de bank. Of kun je toch beter al je moed verzamelen en wel gaan trainen? Is bewegen goed voor je weerstand of juist niet? En wanneer mag je echt niet sporten?

 

Verkoudheids- en griepvirussen zijn met name in de herfst en winter erg besmettelijk. Ze verspreiden zich in vochtdruppeltjes door de lucht en via de handen naar nieuwe slachtoffers. Het is dan ook belangrijk om je weerstand op peil te houden, zodat je zo goed mogelijk gewapend bent tegen deze onvermijdelijke virussen.

 

Sporten kan daarbij helpen: een goede conditie en elke dag een halfuurtje matig intensief bewegen verkleinen de kans op een verkoudheid of griepje. Bovendien vermindert sporten stress en zorgt het ervoor dat je beter slaapt, wat ook weer goed is voor je weerstand.

 

Griep of verkoudheid?

Verkoudheid en griep worden nog wel eens in één adem genoemd, maar het zijn wezenlijk andere kwalen: Verkoudheid is een infectieziekte die door verschillende virussen veroorzaakt kan worden. Deze ziekte kenmerkt zich door moeheid, loopneus, keelpijn of schorre keel, gezwollen slijmvliezen, oorpijn en hoesten. Vaak bestaat er ook lichte temperatuursverhoging. Griep is een virusinfectie en wordt veroorzaakt door een bepaald soort virus, namelijk het influenzavirus. Het leidt tot hevigere symptomen die meestal ook het gehele lichamen betreffen, zoals koorts (39-40 graden), een gevoel van algehele vermoeidheid en echt ziek zijn, rillingen, spierpijn, hoofdpijn, hoesten. De koorts en pijn verdwijnen na een dag of drie, vier, maar je kunt je nog een paar weken niet helemaal 100 procent voelen.  

 

Koorts kan gevaarlijk zijn!

Twee gouden regels:

 

  • Regel 1: Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt sporten afgeraden.
    Tip: Als je je ziek of grieperig voelt, is het dus verstandig om de temperatuur te meten. Meet deze temperatuur altijd vóór het nemen van temperatuur verlagende of pijnstillende middelen zoals aspirine en paracetamol.
     
  • Regel 2: Pas je training ook aan als je je minder goed voelt dan verwacht of gewenst.Zonder temperatuursverhoging, dus alleen bij verkoudheid, mag er in principe doorgetraind worden. Het kan echter verstandig zijn om toch wat rustiger en niet te intensief te trainen.

 

Wist u verder dat….

Het vroegere geloof dat koorts bij een verkoudheid of griep“ eruit gezweet kan worden” onterecht is? Bij koorts is er een virus of bacterie actief in het lichaam. Deze kan via de bloedstroom op de hartkleppen of hartspier terecht komen en daar voor levensgevaarlijke hartritmestoornissen zorgen. Sporten met koorts wordt dus sterk afgeraden!

 

Twijfelt u nog?
Er is een ezelsbruggetje, waarmee je kunt bepalen of je al dan niet kunt sporten: de ‘nek check’. Zijn de ziekteverschijnselen uitsluitend boven de nek gelokaliseerd (zoals neusverkoudheid, oorpijn, keelpijn en geen koorts), dan is sporten toegestaan. De eerste 2-3 dagen wel op een lager pitje. Indien de ziekteverschijnselen (ook) onder de nek gelokaliseerd zijn, zoals hoesten, kortademigheid, koorts (meer dan 38 graden), spierpijn in armen en benen e.d., dan is het advies om niet te sporten. (Bronnen: www.sportzorg.nl, www.gezondheidsnet.nl)